Bu yazı 2010'da yayınlanan Açık Radyo Ansiklopedisi'nde Ivan Illich maddesi olarak yayımlanmıştır.
Modern yaşamın kökenlerine ve temel
dayanaklarına yönelik radikal bir eleştiri anlayışı geliştiren Ivan Illich,
yirminci yüzyılın en çok tartışma yaratan düşünürlerinden biriydi. Endüstriyalizmi,
tüketim toplumunu, hızı, enerji kullanım biçimlerini, kurumsallaşmanın yıkıcı
sonuçlarını, kısaca modern Batı uygarlığının tartışılmayan kabullerini kıyasıya
eleştiren Illich, ekoloji hareketlerini ve yeşilleri de derinden etkilemiştir.
Ivan Illich, 1926’da Dalmaçyalı Hırvat Katolik bir babanın ve Avustuya Yahudisi bir annenin oğlu olarak Viyana’da doğdu. Fransızca, İtalyanca ve Almanca ana dilleriydi. Sekiz yaşındayken Sırpça-Hırvatça öğrenmesi gerektiğine karar verildiğini, ancak bu dil kendisine dilbilgisel bir şekilde öğretildiği için hiçbir zaman konuşmayı beceremediğini söyler. Okula farklı yerlerde gitmiş, devam ettiği okulları hiçbir zaman ciddiye almadığını ve ne öğrendiyse okul dışında öğrendiğini söylemiştir. Bununla birlikte önce Viyana’da, sonra 1941’de Nazi işgali üzerine, kendi deyimiyle “yarım Aryan olmaktan çıkıp yarım Yahudi olduğu için” Viyana’dan ayrılmak zorunda kalınca gittiği Floransa ve Roma’da, din adamlığı eğitimi görmüş, doğa bilimleri, tarih, felsefe ve ilahiyat okumuştur. Doktorasını 1951’de Salzburg Üniversitesi’nde Toynbee üzerine yaptığı “Tarihsel Bilginin Doğası Üzerine Bir Araştırma” teziyle vermiştir.
Illich 1950’lerin başında Vatikan’da
görevlendirilme çağrılarından kaçarak doktora sonrası çalışmalar yapmak
bahanesiyle New York’a gitti ve o yıllarda kente büyük bir göçmen kitlesi
olarak akın etmiş olan Porto Rikoluların Washington Heights’teki bir
kilisesinde papaz olarak hizmet vermeye başladı. Illich’in kendi dinsel
gelenekleri ile katolisizmi birleştiren Porto Rikoluları tercih etmesi,
onlardan çok şey öğrenmesine ve Latin Amerika kültürüne açılmasına neden oldu.
Bu dönemde İngilizce’nin yanı sıra İspanyolca da öğrendi. Illich, sekiz dili
iyi derecede okuyacak ve konuşacak kadar biliyordu, yazılarını ise dört dilde
yazmıştır (İnglizce, İspanyolca, Almanca ve Fransızca).
Ivan Illich, 1956’da Porto Riko
Katolik Üniversitesi’ne rektör yardımcısı olarak atandı. 1960’da başpiskoposun
doğum kontrolunu savunan vali adayına katoliklerin oy vermesini yasaklama
girişimine itiraz ettiği için üniversiteden uzaklaştırıldı. Ünivesiteden
ayrılınca yer aramak amacıyla bütün Latin Amerika’yı otostopla dolaşırken uygun
olduğuna karar verdiği Meksika’nın Cuernavaca şehrinde Kültürlerarası
Dökümantasyon Merkezi’ni (CIDOC), kurdu.
CIDOC’un amacı, Vatikan’ın Latin
Amerika’ya yönelik olarak, kıtanın “kalkınmasına” destek olmak için başlattığı
yeni misyoner akınına müdahale etmekti. Illich, bu merkezi misyoner adaylarının
İspanyolca öğrenmeleri ve gidecekleri yerlerin kültürlerini öğrenip saygı duymaları,
kendi sınırlılıklarının farkına varmaları ve görevlerinin bir tür yetişkin
eğitimi olduğunu anlamalarını sağlamak amacıyla kurmuş ve burayı “insanların
sahip oldukları cevapları tamamlamak için değil, kafalarındaki soruları yeniden
kurmak için devam ettikleri özgür bir kulüp” olarak tanımlamıştı.
CIDOC, her yıl yüzlece misyonerin
gelip gittiği, Illich’in ünü yayıldıktan sonraki yıllarda da dünyanın her
yerinden insanların ziyaret ettiği bir yer haline geldi. Bu merkezin Vatikan’ın
amaçlarıyla ters düşen yapısı nedeniyle 1960’ların sonlarında Vatikan’da
sorgulandı ve CIDOC’dan ayrılması istendi. Illich bunu kabul etmedi, ancak
Katolik kilisesinden çıkarılması ihtimaline karşı 1969’da kilisedeki tüm resmi
görevlerinden ayrıldı ve papazlık cübbesini iade etti.
CIDOC, çalışanları tarafından
kuruluşunun onuncu yılında, kuruluş amacının büyük ölçüde ortadan kalkması ve
kurumsallaşma tehlikesi nedeniyle büyük bir şenlik yapılarak kapatıldı. Illich,
CIDOC’un ardından zamanını Meksika, ABD, Almanya ve Asya’nın çeşitli
ülkelerinde dolaşarak, araştırma yaparak, yazı yazarak ve konuşmalar yaparak
geçirdi. Penn State ve Bremen Üniversiteleri düzenli ders verdiği yerler oldu. Ancak
Illich Porto Riko’daki dört yıl dışında üniversite öğretim üyeliği yapmamıştır.
Kitapları
Ivan Illich’in ilk kitabı olan Celebration of Awareness: A Call for
Institutional Revolution 1970 yılında Erich Fromm’un sunuşuyla
yayımlanmıştır. Vietnam savaşını protesto eden yazılardan Latin Amerika’da
katolik kilisesinin yapmak istediklerinin eleştirisine kadar değişik yazıların
toplandığı bir seçki olan kitapta okul ve kalkınma eleştirisinin ilk örnekleri
görülebilir.
Illich, 1970’lerde birbiri ardınca yayımlanan
dört kitapla modern toplumu kuşatan endüstriyel kurumların radikal bir
eleştirisini yapmıştır: Okulsuz Toplum (Deschooling
Society - 1971), Şenlikli Toplum (Tools
for Conviviality - 1973), Enerji ve Eşitlik (Energy and Equity - 1974) ve Sağlığın Gaspı (Limits to Medicine - Medical Nemesis: The Expropriation of Health -
1976). Illich bu kitaplarda modern toplumdaki okul, motorlu taşıtlar, enerji
kullanımı ve tıbbi bakım üzerine kurumsal eleştirilerini geliştirmiştir.
Illich’in 1970’lerin sonları ve 1980’lerin
ilk yıllarındaki yazılarının toplandığı kitaplar bu dört kitabındaki
düşüncelerin geliştirilmesinin yanı sıra profesyonellerin modern toplumdaki
rolü, kıtlık ekonomisi, gölge iş, modern ekonomik rejimde erkek ve kadın
rollerinin yeniden oluşumu gibi konular üzerinedir. Bunlar The Right to Useful Unemployement and Its Professional Enemies
(1978), Tüketim Köleliği (Toward a
History of Needs - 1978), Shadow Work
(1981) ve Gender (1982)’dır.
Ivan Illich daha sonraki yıllarda, düşüncesinin
oluşumunda önemli yere sahip Ortaçağ düşüncesinden yola çıkan metin ve kitaplara
yönelmiştir. Dilbilgisinin oluşumu, metnin geçirdiği dönüşümler, yazının
düşünce oluşumunda nasıl etkili olduğu, suyun arkeolojisi ve sessizlik gibi
konular üzerine yazdığı yazılardan oluşan en son dört kitabı şunlardır: H2O and the Water of
Forgetfulness: Reflections on the Historiciy of “Stuff” (1985), ABC: The Alphabetization of the Popular Mind
(Barry Sanders ile birlikte, 1988), In
the Mirror of the Past: Lectures and Addresses 1978-1990 (1992), In the Vineyard of the Text: A Commentary to
Hugh’s Didascalion (1993).
1990’lı yıllarda hastalanması üzerine
yeni bir kitap yazamayan Illich, David Cayley adlı Kanadalı bir radyo
programcısının kendisiyle yaptığı söyleşileri kitaplaştırması sayesinde
düşüncelerini aktarabilmiştir. Son yıllarında daha çok orantılılık konusu
üzerine çalışmış, ayrıca Philia
kavramı, “corruptio optimi”,
Hıristyanlığın yozlaşması, günahın suça dönüşümü, misafirperverlik, dostluk, ölüm
gibi konularda konuşmuş ve yazmıştır. David Cayley’in kitaplarının ilki olan Ivan Illich in Conversation, 1992
tarihlidir. İkinci kitap ise Illich’in ölümünden sonra 2005’de yayımlanmıştır: The
Rivers North of the Future: The Testament of Ivan Illich.
Ivan Illich’in yakın çevresinde çok
sayıda yaratıcı yazar, araştırmacı ve akademisyen bulunmuştur. Belirli bir
ideoloji ya da akademik disiplinle sınırlı olmayan bu çevrede ilahiyatçılardan
sosyal bilimcilere, feminist araştırmacılardan ekolojistlere kadar çok farklı
çevre ve ilgi alanlarından kişiler vardır. Özellikle Bremen Üniversitesi
çevresinde Pudel Circle adıyla bir
araya gelen arkadaşlarıyla birlikte ürettiği yeni düşünceler, hız, orantılılık,
bedensizleşme gibi konularda üretilen ortak yazılar önemlidir. Barbara Duden,
Sebastian Trapp, David Schwartz, Lee Hoinacki, Carl Mitcham, Marianna
Gronemayer, Mattias Rieger, Johannes Beck, Jean Robert, Wolfgang Sachs, Majid
Rahnema, Theodor Shanin gibi isimler Illich’in birlikte düşündüğü ve yazdığı
kişilerden, ya da arkadaşlarından bazıları olarak sayılabilir.
Illich tamamlanmış bir düşünce
sistematiği kurmamış, bir ecolé
oluşturmamış, genelde kısa risaleler, büyük ölçüde tamamlanmamış kitaplar
yazmış, ortaya radikal sorular atmış, önemli bir kesimin, bir kuşağın düşünme
biçimini derinden etkilemiş bir düşünür ve yazardır. Illich bir sosyolof,
filozof ya da tarihçi değildir. Ancak tarihsellik, onun düşünce biçiminde
önemli bir yöntemdir. Ortaçağ’da kilisenin kurumsallaştığı döneme, metnin
dönüşüme uğrayışına, aydınlanma öncesi dönemin tarih ve dünya algısına, Batı
düşüncesinin özellikle kutsal metinlerdeki kaynaklarına önem verir. Modern
dünya ve endüstriyel kurumların yarattığı insan, Illich için yozlaşmanın
görüntüsüdür. Illich kaybolan bir dünyanın, artık olmayan bir insan neslinin
gecikmiş sözcüsü gibidir.
Ivan Illich 90’lı yıllarda yakalandığı
ve tıp kurumunun uyguladığı herhangi bir tedaviyi kabul etmediği kanser
hastalığı nedeniyle 2 Aralık 2002’de Bremen’de ölmüştür.
Ümit
Şahin
IVAN ILLICH'IN ESERLERİ
Kitapları:
Celebration of Awareness: A Call for
Institutional Revolution (1970), Okulsuz Toplum (Deschooling Society) (1971), Şenlikli Toplum (Tools for Conviviality) (1973), Enerji ve Eşitlik (Energy and Equity) (1974), Sağlığın
Gaspı (Limits to Medicine - Medical
Nemesis: The Expropriation of Health) (1976), The Right to Useful Unemployement and Its Professional Enemies (1978), Tüketim Köleliği (Toward a History of Needs) (1978), Shadow Work (1981), Gender
(1982), H2O ve Unutuşun Suları (H2O and the Water of
Forgetfulness: Reflections on the Historiciy of “Stuff”) (1985), ABC: The Alphabetization of the Popular Mind
(Barry Sanders ile birlikte) (1988), In
the Mirror of the Past: Lectures and Addresses 1978-1990 (1992), In the Vineyard of the Text: A Commentary to
Hugh’s Didascalion (1993).
David
Cayley ile söyleşerek yazdığı kitaplar: Ivan
Illich in Conversation (1992), The
Rivers North of the Future: The Testament of Ivan Illich (2005)
Bir
bölümünü yazdığı ortak kitaplar: The
Church, Change, and Development (1970), After
Deschooling, What? (1973), Profesyonellerin İktidarı (Disabling Professions) (1977), Spiritual Care of Puerto Rican Migrants (1981), Schule ins Museum (1984), Was
macht den Menschen krank? (1991), The
Development Dictionary (1992), The
Post-Development Reader (1997), The
Challenges of Ivan Illich: A Collective Reflection (2002).
Yayınlanmamış
makaleler ve notlar: Ivan Illich’in kitaplarının yanısıra CIDOC bünyesinde
yayınlanan, bir kısmı İspanyolca olan ve başka kitaplarına girmiş yazıları ile,
çeşitli dergilerde çıkan makalaleri, 1990’larda yazdığı, hiçbir kitabına
girmemiş yazıları ve seminer notları vardır. Seminer notlarından biri olan The Wisdom of Leopold Kohr (1996), E. F.
Schumacher Society tarafından basılmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder